Stylist Nicola Formichetti laat u binnenkijken in zijn serrewoning op het dak van een New Yorks pakhuis

Boven de Carlton-boekenkast van Ettore Sottsass, een op kabuki geïnspireerd portret van Formichetti voor zijn eigen streetwearlabel Nicopanda. © Marthe Hoet
Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Na decennia de wereld te hebben afgereisd als stylist en artdirector voor Dazed & Confused, Diesel, Uniqlo en Lady Gaga, heeft Nicola Formichetti eindelijk een thuis voor zichzelf gecreëerd. In een serrewoning op het dak van een pakhuis, downtown New York. ‘Mijn huis voelt aan als een kinderdroom.’

‘Als je jong bent, vlieg je er gewoon in en dan zie je wel waar je landt’, vat Formichetti zijn parcours samen. Als zoon van een Japanse stewardess en een Italiaanse piloot groeide hij op tussen Tokio en Rome. Op zijn achttiende belandde hij in Londen, zogezegd om architectuur te studeren. ‘Via magazines als The Face, ID en Dazed & Confused raakte ik volledig in de ban van de ondergrondse scene van de stad. Kunst, muziek, mode, alles werd er zo avant-gardistisch gecombineerd. Die sfeer, die opwinding, ik wou daar absoluut deel van uitmaken.’

'Door planten te mixen met moderne spullen creëer je een soort wonderlijke, out-of-this-world sfeer'
‘Door planten te mixen met moderne spullen creëer je een soort wonderlijke, out-of-this-world sfeer’© MARTHE HOET

Het duurde een paar maanden voor zijn ouders in het snotje kregen dat er niet gestudeerd werd. De geldkraan werd dichtgedraaid en Formichetti was genoodzaakt om een job te zoeken. Die vond hij via via in The Pineal Eye, de eclectische designboetiek en iconische ninetiesshop. ‘Grote ontwerpers zoals Galliano, Raf Simons en Hedi Slimane kwamen er shoppen, maar ook journalisten en redacteurs. Zo kwam ik in contact met Jefferson Hack, die me een job aanbood bij Dazed. Ik kreeg één pagina en carte blanche om ermee aan de slag te gaan. Ik gebruikte kleren uit de winkel en mijn vrienden als model, werkte met polaroids en illustraties.’ Na die ene pagina volgden er snel twee, dan drie. Een jaar later werd hij moderedacteur, dan chef van het blad. Zijn job opende deuren voor consultancy- en stylingopdrachten voor Dolce & Gabbana, Missoni, maar ook voor Nike en Levi’s. ‘Ik was een jonge gast zonder deftige opleiding, maar dat kon me niet schelen. Elke job was een buitenkans. Ik legde er mijn hart en ziel in. Op mijn dertigste leek ik dan ook aan de top van mijn carrière. Maar zo voelde het niet. De verveling sloeg me om de oren. Ik miste iets.’ Hij pakte zijn koffers en trok naar New York, waar we hem vandaag terugvinden.

Formichetti is een getalenteerde pianist. 'Ik speel bijna dagelijks en geniet er intens van.'
Formichetti is een getalenteerde pianist. ‘Ik speel bijna dagelijks en geniet er intens van.’© MARTHE HOET

Wonderbox

Van een sabbatical is geen sprake. Formichetti’s agenda is nog steeds goed gevuld met zijn taak als fashion director voor Uniqlo, zijn eigen streetwearlabel Nicopanda en styling voor popsensatie Lady Gaga, maar de werkdruk is beduidend lichter. ‘Ik ben kieskeuriger geworden. Ik neem enkel opdrachten aan waar ik echt blij van word. Daardoor kreeg ik eindelijk tijd om van mijn huis een thuis te maken.’ Vijf jaar geleden vond hij een pand in Tribeca, een New Yorkse wijk die bekendstaat om haar oude industriële gebouwen. Hij werd verliefd op een twee verdiepingen tellende serrewoning. Een alleenstaande, moderne extensie op het dak van een oud pakhuis, zijn groene oase midden in een bakstenen jungle vol hoogbouw. ‘Ik hou van tropische plaatsen. Telkens ik de kans krijg trek ik naar Bali, Mexico of Thailand. Die sfeer wou ik graag thuis nabootsen. Die planten hebben niet alleen een kalmerend en zuiverend effect, ze aarden het geheel. Door ze te mixen met moderne spullen creëer je een soort wonderlijke, out-of-this-world sfeer. Ik hou van die tegenpolen. Ik ben zelf een man van contrasten.’

In de kasten is een deel van zijn collectie Japanse anime en andere stripfiguurtjes - van Hello Kitty tot obscurefiguurtjes - geëtaleerd.
In de kasten is een deel van zijn collectie Japanse anime en andere stripfiguurtjes – van Hello Kitty tot obscurefiguurtjes – geëtaleerd.© MARTHE HOET

Als je er zijn werk op naslaat, zou je het niet meteen verwachten, maar Formichetti houdt het graag simpel. Veel spullen heeft hij eigenlijk niet. ‘Ik heb een bed, een kast, een paar stoelen rond een tafel en een bank. Maar alles is heel specifiek uitgekozen. Omdat het er vreemd uitziet, uniek is of een verhaal heeft.’ Zoals de Carlton-boekenkast, een Memphis-icoon van Ettore Sottsass. ‘Toen ik als tiener in Rome studeerde, liep ik vaak langs een etalage waarin die kast prijkte. Telkens opnieuw was ik zo gefascineerd dat ik mezelf plechtig beloofde ‘m in huis te halen zodra ik het financieel aankon. Die kast is de belichaming van een vervulde kinderdroom.’

'De witte muren en lichte vloeren brengen harmonie in alle eclectische spullen en souvenirs die ik in de loop der jaren verzamelde.'
‘De witte muren en lichte vloeren brengen harmonie in alle eclectische spullen en souvenirs die ik in de loop der jaren verzamelde.’© MARTHE HOET

Funfactor

Naast de foto’s van Robert Mapplethorpe en een wandtapijt van Tom of Finland – een Finse illustrator uit de vorige eeuw – valt vooral de hoge funfactor van zijn interieur op. Over het hele penthouse liggen Japanse speeltjes verspreid, een duizendtal voor zover Formichetti zich kan herinneren. Van Hello Kitty tot obscure figuurtjes waarvan de benen door machinegeweren zijn vervangen. ‘Dat is mijn Japanse kant. Ik ben al van kinds af geobsedeerd door anime en andere stripfiguurtjes. Ik heb een verzamelgen dat sterker is dan mezelf. Een favoriet heb ik niet, dat zou als discriminatie aanvoelen’, lacht hij.

De alleenstaande woning op het dak van een pakhuis is omgeven door een terras en dakterras met een waanzinnig uitzicht over de New Yorkse skyline. 'Het 4-julivuurwerk staat met stip aangeduid in de agenda van mijn vrienden. Dit is de ideale plek voor barbecues en het soort feestjes waarover ik liever niet in detail treedt', lacht Formichetti.
De alleenstaande woning op het dak van een pakhuis is omgeven door een terras en dakterras met een waanzinnig uitzicht over de New Yorkse skyline. ‘Het 4-julivuurwerk staat met stip aangeduid in de agenda van mijn vrienden. Dit is de ideale plek voor barbecues en het soort feestjes waarover ik liever niet in detail treedt’, lacht Formichetti.© MARTHE HOET

De discoballen zijn een verjaardags- cadeau van de Belgische Pieter-Jan Mattan – net als Formichetti een creatief directeur – die verderop in de straat woont. Als vrienden en businesspartners werken ze samen aan tal van projecten, waaronder een hotelconcept en een meubelcollectie van gerecycleerd hout. ‘Als het zonlicht op de discoballen valt, verandert mijn huis in een zee van lichtgevende polkadots. Het zijn magische objecten. Ze inspireerden me voor een nieuwe podiumoutfit voor de huidige Enigma Tour van Lady Gaga.’

De funfactor heeft ook het terras ingepalmd. Geen doordeweekse tuinmeubelen, maar een reeks paddenstoelvormige tafels en stoelen. Een onlinevondst. ‘Het zijn tuinmeubelen voor kleuters. Goedkoop, maar zó grappig. Omdat ze zo klein zijn, waan je je meteen in een scène uit Alice in Wonderland… Die kinderlijkheid heeft misschien te maken met het feit dat ik als kind nooit echt één thuis had. Ik groeide deels op in Japan, deels in Italië. Mijn schooljaren spendeerde ik op internaat. Dit is mijn eerste echte thuis. Misschien wou ik onbewust een plaats creëren met alle dingen die ik als kind moest missen. Misschien lijd ik wel aan het peterpansyndroom… Hoe dan ook, dankzij deze woning barst ik opnieuw van de inspiratie.’

Stylist Nicola Formichetti laat u binnenkijken in zijn serrewoning op het dak van een New Yorks pakhuis
© MARTHE HOET

ID – Nicola Formichetti

– Geboren in 1977 in Tokio.

– Belandde na zijn studie in Rome in Londen, waar hij naar eigen zeggen een diploma nightlife & street fashion behaalde.

– Werkte als stylist voor Dazed & Confused, V, Another Magazine, Harper’s Bazaar USA, Vogue Hommes Japan en als consultant en creatief directeur voor modehuizen Prada, Missoni, Diesel en Mugler, om er een paar te noemen.

– Vandaag is hij onder andere aan de slag bij Uniqlo als fashion director, bij zijn eigen label Nicopanda en als stylist voor Lady Gaga.

nicolaformichetti.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content