Waarom zowel arm als rijk naar de foute voeding grijpen

Waarom zijn suiker en vet vlees zo goedkoop? Waarom heeft de arme consument te weinig toegang tot voedzame producten? Onderzoekers Derek Headey en Harold Alderman ontrafelen de economische mechanismen achter onze eetgewoonten en wijzen de weg naar een gezonder voedingspatroon voor iedereen.

'Je kan geen kansen grijpen als er structurele ongelijkheid is'

We kunnen niet zonder, maar willen er niet in investeren. En toch ligt het 'typisch vrouwelijk' reproductief werk aan de basis van echte inclusiviteit. Sofie De Graeve en Fatma Arikoglu vertellen in het voorwoord van 'Feminisme voor de 99%. Een manifest' waar feminisme echt om zou moeten gaan.

'De wereld is niet klaar voor de karakterman'

Nu het stof rondom #MeToo is neergedaald, is het tijd voor de vraag: hoe moet het nu verder? Om het probleem echt te tackelen, moeten we naar een ander ideaalbeeld van de man, vindt journalist Jop de Vrieze. Samen met Stephan Van Duin schreef hij het boek 'De Karakterman', een lifestylegids voor de moderne man over werk, gezondheid, relaties en seks.

'Nee, KLM, ik heb geen toestemming nodig om borstvoeding te geven'

Luchtvaartmaatschappij KLM geeft vrouwelijke passagiers met baby toestemming om hun kind aan boord de borst te geven, mits ze zich aanpassen aan wat tegenstanders daarvan vinden. Actrice en schrijfster Katrijn Van Bouwel kruipt in haar pen. 'Het enige compromis dat gepast zou zijn, is de geviseerde vrouw een upgrade geven naar eerste klasse, waar ze zonder veroordelende blikken kan voeden.'

'Kom op tegen kanker, begin op je bord'

De acties van 'Kom op tegen kanker' om nieuwe onderzoeken en behandelingen te helpen sponsoren, zijn een fantastische uiting van solidariteit onder de mensen. Maar de beste kanker blijft de kanker die je hebt kunnen voorkomen, zegt schrijvende dokter Staf Henderickx. 'Moeten we daarom niet meer de nadruk leggen op preventie?'

'Spermabanken spelen in op machogevoelens'

De vraag naar sperma groeit, nu steeds meer mensen beroep doen op spermabanken om een kind te krijgen. In landen waar moeilijk aan de vraag wordt voldaan, spelen spermabanken in op het mannelijke stereotype van de held die vrouwen in nood helpt. Dat schrijft Laetitia Mimoun, docent marketing aan de Cass Business School in Londen.