Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt

Fien Muller en Hannes Van Severen bootsen hun interieur na tijdens een expo in Miami. Onder meer deze hal vliegt naar de States. In 2015 stond Muller Van Severen met deze foto op de cover van Knack Weekend, toen ze onze Designer van het Jaar werden. © Bart Kiggen
Veerle Helsen

In 2015 waren ze onze Designer van het Jaar, in 2017 lonken de States, want het Belgische designduo Fien Muller en Hannes Van Severen krijgt een groot interview in The Wall Street Journal naar aanleiding van hun werk dat Airbnb zal tonen tijdens kunstenfestival DesignMiami.

Op ons continent wáren ze al groot. Dat bleek nog maar eens toen ze recent The Design Prize voor Best Newcomer wonnen. Die award wordt uitgereikt door het online magazine Designboom samen met het Italiaanse vakblad Abitare.

Ook in de Verenigde Staten groeit hun naam, want ze staan met een groot interview in The Wall Street Journal. Je hoort het de Amerikanen al zeggen: Muller Vèn Sieveren. Dat ze gevraagd zijn voor DesignMiami is a big deal want Airbnb pakt op designevenementen altijd uit met grote namen zoals Jasper Morrison of Ilse Crawford.

Voor hun Airbnb-expo vliegt het interieur van Fien en Hannes naar Miami. Achter elk voorwerp zit een verhaal.

Voor hun Airbnb-expo vliegt het interieur van Fien en Hannes naar Miami. Bezoekers lopen er binnen in de letterlijke wereld van Muller Van Severen, die in Evergem wonen. Onder meer de woonruimte en de hal worden overgebracht. Het idee erachter is: ze gaan op reis, net zoals de gasten van Airbnb.

Achter elk voorwerp zit een verhaal. Er hangt een schilderij van grootvader Dan Van Severen, er staat een stoel ontworpen door hun negenjarige dochter. Een afgezaagde voetsculptuur hing vroeger aan een werk van vader Koen Muller en steunt nu boeken in de kast. Een foto aan de muur is een van de laatste werken die uit Fiens camera rolden, net voor ze het label Muller Van Severen opstartte.

Een woonruimte die familiebanden blootlegt. ‘De dingen in ons huis roepen herinneringen op, of een geschiedenis. Ze komen tot leven via de verhalen die ze vertellen.’

Lichtgevende tafel

Aan het raam in Miami wordt een filmpje geprojecteerd dat het zicht op hun tuin nabootst. ‘We wilden niet zomaar een paar stukken in een witte galeriebox opstellen’, zegt Fien Muller. ‘Ons werk wordt soms ervaren als etalageobjecten.’ De meubels van Muller Van Severen balanceren op de grens tussen design en kunst en soms wordt vergeten dat ze ook functioneel en leefbaar zijn.

We wilden niet zomaar een paar stukken in een witte galeriebox opstellen.

Ze tonen ook hun beroemde Installatie S, een werktafel die ook een boekenkast is, licht geeft en een zitmeubel kan zijn. ‘Soms zit iemand erin te lezen of te rusten, soms wordt enkel de lamp gebruikt.’ Functies die shiften draaien. ‘Toen onze kinderen jonger waren, was het in hun verbeelding zelfs een poppenhuis.

Het is een kunststuk en tegelijk een combinatie van alledaagse handelingen.’ In hun huis gebeurt exact hetzelfde: kunst en gebruiksvoorwerpen smelten samen. Alsof poëzie en het dagelijkse leven elkaar raken.

Installatie S, een werktafel die ook een boekenkast is, licht geeft en een zitmeubel kan zijn. Functies die shiften draaien. 'Toen onze kinderen jonger waren, was het in hun verbeelding zelfs een poppenhuis', zegt Fien Muller.
Installatie S, een werktafel die ook een boekenkast is, licht geeft en een zitmeubel kan zijn. Functies die shiften draaien. ‘Toen onze kinderen jonger waren, was het in hun verbeelding zelfs een poppenhuis’, zegt Fien Muller.© RV

Hoe creëer je een thuis? Dat is de vraag die Airbnb hen stelde. “Er bestaat geen pasklaar antwoord”, zegt Fien Muller. “Voor ons werkt een object als het met hart en ziel gemaakt is.”

Een voorwerp spreekt pas aan als het een verhaal heeft.

De titel van hun tentoonstelling A Wild Thing verwijst naar een gelijknamig boek van de Belgische Hilde Bouchez over dit topic. Hilde is huisvriend en was de allereerste journaliste die ooit over Muller Van Severen schreef. Ze was erbij van in het begin, misschien zelfs nog voor het begin. Haar boek geeft dezelfde boodschap: een voorwerp spreekt pas aan als het een verhaal heeft, of als het energie van de maker uitstraalt.

Impliciet geeft het designduo met deze boodschap een kleine kritiek op Airbnb. ‘Het oorspronkelijke idee van de website is mooi. Je kunt op avontuur in iemands woning en een interieur toont wie je bent.

We snuisteren allemaal graag in huizen van onbekenden. Verdwalen in privékamers van iemands leven waar De Dingen samen een puzzel vormen

‘De binnenkant van een huis is als portret van de bewoner’, zegt Fien Muller. ‘We snuisteren allemaal graag in de huizen van onbekenden. Verdwalen in de privékamers van iemands leven waar De Dingen samen een puzzel vormen. Een Airbnb-huis binnenwandelen, staat gelijk aan de host leren kennen. “Maar ruimtes die werden ingericht speciaal om te verhuren, verliezen hun ziel.’

‘Onze objecten in Miami zullen spreken’, zegt Fien Muller. Letterlijk, want er zitten boxen in verstopt. ‘We are not at home at the moment. Please leave a message‘, zegt een voicemail. Als de bezoekers een meubelstuk of voorwerp passeren, krijgen ze zinnen te horen die Hannes en Fien inspraken. Maar ook geluiden: een knisperende open haard of een opname van een familiediner aan tafel. Aan het raam kwetteren vogeltjes, en zo komen de Wild Things in dit huis ook echt tot leven.

1. De voet van mijn vader

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Fien Muller: ‘Deze voet hing aan een beeldhouwwerk van mijn vader. De sculptuur was te groot en nam te veel plaats in en mijn vader zaagde ze in stukjes. De voeten belandden als boekensteunen in onze bibliotheek. Ik zat soms uren naast hem in zijn studio terwijl hij aan het werk was. Ik begon er te tekenen en zelf sculpturen te maken. Ik herinner mij de sfeer nog heel goed. Er was altijd muziek, soms klassiek maar evengoed Bruce Springsteen of Bob Dylan. Door de grote ramen in het herenhuis viel veel licht binnen en de klei hulde de ruimte altijd in een laagje stof. Zijn atelier was onze wereld.’

2. De miniatuurstoel van poetsvrouw Mariana

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘Onze poetsvrouw Mariana vond de Maarten Van Severen miniatuur op een dag gebroken op onze schouw. Onze oudste dochter had ermee gespeeld, voor haar was het een speelgoedstoel. Wat gebroken is, kan je altijd weer fixen. Mariana gebruikte een schroef om de stoel te ondersteunen. Onze kinderen hebben veel vrijheid. Ze lopen altijd rond in de studio, onze jongste maakt zelf veel objecten.’

Fien Muller: ‘Net zoals ik in het atelier van mijn vader. Onze dochter en poetsvrouw creëerden samen een nieuw stukje kunst, dus blijft de prille assemblage-met-schroef op de schouw staan. Een voorbeeld van hoe een werk in de tijd verandert, en hoe het een verhaal kan krijgen. Het toont ook de schoonheid in beschadiging en een ontroerende naïviteit.’

3. Het boek van Hilde

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘A Wild Thing van Hilde Bouchez is een onderdeel van ons huishouden, omdat het perfect onze visie vat. Boeken over design zijn vaak saai, ze focussen op vorm en op de buitenkant. Maar dit boek gaat over de binnenkant, de innerlijke kwaliteit van objecten. Zoals tapijten die in Kirgizië gemaakt worden door vrouwen die er liefde doorheen weven.’

Muller Van Severen op de agenda


– A Wild Thing, expo tijdens DesignMiami. Meridian Avenue & 19th Street, Miami Beach, van 06/12 tot 10/12.

– De bookshop van het SMAK in Gent krijgt een make-over door MVS. Opening in maart. smak.be

– De collectie en expo Fireworks komt naar België. Dat zijn tafels in email, het materiaal dat MVS nieuw leven inblies samen met Emaillerie Belge. Fireworks werd in april in Milaan voor het eerst getoond. De reeks wordt uitgebreid met nieuw werk. Van 01/02/18 tot 17/03/18, valerietraan.be

– Tijdens de designweek in april 2018 in Milaan onthullen ze onder meer een pepermolen. En het bestek waarvan ze in 2015 prototypes toonden, komt op de markt na drie jaar onderzoek. valerie-objects.com

De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.
De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.© Jef Jacobs

Een huis vol verhalen

Drie objecten met een voorgeschiedenis, weggeplukt uit het huis van Fien en Hannes.

1. De voet van mijn vader

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Fien Muller: ‘Deze voet hing aan een beeldhouwwerk van mijn vader. De sculptuur was te groot en nam te veel plaats in en mijn vader zaagde ze in stukjes. De voeten belandden als boekensteunen in onze bibliotheek. Ik zat soms uren naast hem in zijn studio terwijl hij aan het werk was. Ik begon er te tekenen en zelf sculpturen te maken. Ik herinner mij de sfeer nog heel goed. Er was altijd muziek, soms klassiek maar evengoed Bruce Springsteen of Bob Dylan. Door de grote ramen in het herenhuis viel veel licht binnen en de klei hulde de ruimte altijd in een laagje stof. Zijn atelier was onze wereld.’

2. De miniatuurstoel van poetsvrouw Mariana

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘Onze poetsvrouw Mariana vond de Maarten Van Severen miniatuur op een dag gebroken op onze schouw. Onze oudste dochter had ermee gespeeld, voor haar was het een speelgoedstoel. Wat gebroken is, kan je altijd weer fixen. Mariana gebruikte een schroef om de stoel te ondersteunen. Onze kinderen hebben veel vrijheid. Ze lopen altijd rond in de studio, onze jongste maakt zelf veel objecten.’

Fien Muller: ‘Net zoals ik in het atelier van mijn vader. Onze dochter en poetsvrouw creëerden samen een nieuw stukje kunst, dus blijft de prille assemblage-met-schroef op de schouw staan. Een voorbeeld van hoe een werk in de tijd verandert, en hoe het een verhaal kan krijgen. Het toont ook de schoonheid in beschadiging en een ontroerende naïviteit.’

3. Het boek van Hilde

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘A Wild Thing van Hilde Bouchez is een onderdeel van ons huishouden, omdat het perfect onze visie vat. Boeken over design zijn vaak saai, ze focussen op vorm en op de buitenkant. Maar dit boek gaat over de binnenkant, de innerlijke kwaliteit van objecten. Zoals tapijten die in Kirgizië gemaakt worden door vrouwen die er liefde doorheen weven.’

Muller Van Severen op de agenda


– A Wild Thing, expo tijdens DesignMiami. Meridian Avenue & 19th Street, Miami Beach, van 06/12 tot 10/12.

– De bookshop van het SMAK in Gent krijgt een make-over door MVS. Opening in maart. smak.be

– De collectie en expo Fireworks komt naar België. Dat zijn tafels in email, het materiaal dat MVS nieuw leven inblies samen met Emaillerie Belge. Fireworks werd in april in Milaan voor het eerst getoond. De reeks wordt uitgebreid met nieuw werk. Van 01/02/18 tot 17/03/18, valerietraan.be

– Tijdens de designweek in april 2018 in Milaan onthullen ze onder meer een pepermolen. En het bestek waarvan ze in 2015 prototypes toonden, komt op de markt na drie jaar onderzoek. valerie-objects.com

De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.
De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.© Jef Jacobs

Een huis vol verhalen

Drie objecten met een voorgeschiedenis, weggeplukt uit het huis van Fien en Hannes.

1. De voet van mijn vader

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Fien Muller: ‘Deze voet hing aan een beeldhouwwerk van mijn vader. De sculptuur was te groot en nam te veel plaats in en mijn vader zaagde ze in stukjes. De voeten belandden als boekensteunen in onze bibliotheek. Ik zat soms uren naast hem in zijn studio terwijl hij aan het werk was. Ik begon er te tekenen en zelf sculpturen te maken. Ik herinner mij de sfeer nog heel goed. Er was altijd muziek, soms klassiek maar evengoed Bruce Springsteen of Bob Dylan. Door de grote ramen in het herenhuis viel veel licht binnen en de klei hulde de ruimte altijd in een laagje stof. Zijn atelier was onze wereld.’

2. De miniatuurstoel van poetsvrouw Mariana

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘Onze poetsvrouw Mariana vond de Maarten Van Severen miniatuur op een dag gebroken op onze schouw. Onze oudste dochter had ermee gespeeld, voor haar was het een speelgoedstoel. Wat gebroken is, kan je altijd weer fixen. Mariana gebruikte een schroef om de stoel te ondersteunen. Onze kinderen hebben veel vrijheid. Ze lopen altijd rond in de studio, onze jongste maakt zelf veel objecten.’

Fien Muller: ‘Net zoals ik in het atelier van mijn vader. Onze dochter en poetsvrouw creëerden samen een nieuw stukje kunst, dus blijft de prille assemblage-met-schroef op de schouw staan. Een voorbeeld van hoe een werk in de tijd verandert, en hoe het een verhaal kan krijgen. Het toont ook de schoonheid in beschadiging en een ontroerende naïviteit.’

3. Het boek van Hilde

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘A Wild Thing van Hilde Bouchez is een onderdeel van ons huishouden, omdat het perfect onze visie vat. Boeken over design zijn vaak saai, ze focussen op vorm en op de buitenkant. Maar dit boek gaat over de binnenkant, de innerlijke kwaliteit van objecten. Zoals tapijten die in Kirgizië gemaakt worden door vrouwen die er liefde doorheen weven.’

Muller Van Severen op de agenda


– A Wild Thing, expo tijdens DesignMiami. Meridian Avenue & 19th Street, Miami Beach, van 06/12 tot 10/12.

– De bookshop van het SMAK in Gent krijgt een make-over door MVS. Opening in maart. smak.be

– De collectie en expo Fireworks komt naar België. Dat zijn tafels in email, het materiaal dat MVS nieuw leven inblies samen met Emaillerie Belge. Fireworks werd in april in Milaan voor het eerst getoond. De reeks wordt uitgebreid met nieuw werk. Van 01/02/18 tot 17/03/18, valerietraan.be

– Tijdens de designweek in april 2018 in Milaan onthullen ze onder meer een pepermolen. En het bestek waarvan ze in 2015 prototypes toonden, komt op de markt na drie jaar onderzoek. valerie-objects.com

De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.
De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.© Jef Jacobs

Een huis vol verhalen

Drie objecten met een voorgeschiedenis, weggeplukt uit het huis van Fien en Hannes.

1. De voet van mijn vader

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Fien Muller: ‘Deze voet hing aan een beeldhouwwerk van mijn vader. De sculptuur was te groot en nam te veel plaats in en mijn vader zaagde ze in stukjes. De voeten belandden als boekensteunen in onze bibliotheek. Ik zat soms uren naast hem in zijn studio terwijl hij aan het werk was. Ik begon er te tekenen en zelf sculpturen te maken. Ik herinner mij de sfeer nog heel goed. Er was altijd muziek, soms klassiek maar evengoed Bruce Springsteen of Bob Dylan. Door de grote ramen in het herenhuis viel veel licht binnen en de klei hulde de ruimte altijd in een laagje stof. Zijn atelier was onze wereld.’

2. De miniatuurstoel van poetsvrouw Mariana

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘Onze poetsvrouw Mariana vond de Maarten Van Severen miniatuur op een dag gebroken op onze schouw. Onze oudste dochter had ermee gespeeld, voor haar was het een speelgoedstoel. Wat gebroken is, kan je altijd weer fixen. Mariana gebruikte een schroef om de stoel te ondersteunen. Onze kinderen hebben veel vrijheid. Ze lopen altijd rond in de studio, onze jongste maakt zelf veel objecten.’

Fien Muller: ‘Net zoals ik in het atelier van mijn vader. Onze dochter en poetsvrouw creëerden samen een nieuw stukje kunst, dus blijft de prille assemblage-met-schroef op de schouw staan. Een voorbeeld van hoe een werk in de tijd verandert, en hoe het een verhaal kan krijgen. Het toont ook de schoonheid in beschadiging en een ontroerende naïviteit.’

3. Het boek van Hilde

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘A Wild Thing van Hilde Bouchez is een onderdeel van ons huishouden, omdat het perfect onze visie vat. Boeken over design zijn vaak saai, ze focussen op vorm en op de buitenkant. Maar dit boek gaat over de binnenkant, de innerlijke kwaliteit van objecten. Zoals tapijten die in Kirgizië gemaakt worden door vrouwen die er liefde doorheen weven.’

Een huis vol verhalen

Drie objecten met een voorgeschiedenis, weggeplukt uit het huis van Fien en Hannes.

1. De voet van mijn vader

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Fien Muller: ‘Deze voet hing aan een beeldhouwwerk van mijn vader. De sculptuur was te groot en nam te veel plaats in en mijn vader zaagde ze in stukjes. De voeten belandden als boekensteunen in onze bibliotheek. Ik zat soms uren naast hem in zijn studio terwijl hij aan het werk was. Ik begon er te tekenen en zelf sculpturen te maken. Ik herinner mij de sfeer nog heel goed. Er was altijd muziek, soms klassiek maar evengoed Bruce Springsteen of Bob Dylan. Door de grote ramen in het herenhuis viel veel licht binnen en de klei hulde de ruimte altijd in een laagje stof. Zijn atelier was onze wereld.’

2. De miniatuurstoel van poetsvrouw Mariana

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘Onze poetsvrouw Mariana vond de Maarten Van Severen miniatuur op een dag gebroken op onze schouw. Onze oudste dochter had ermee gespeeld, voor haar was het een speelgoedstoel. Wat gebroken is, kan je altijd weer fixen. Mariana gebruikte een schroef om de stoel te ondersteunen. Onze kinderen hebben veel vrijheid. Ze lopen altijd rond in de studio, onze jongste maakt zelf veel objecten.’

Fien Muller: ‘Net zoals ik in het atelier van mijn vader. Onze dochter en poetsvrouw creëerden samen een nieuw stukje kunst, dus blijft de prille assemblage-met-schroef op de schouw staan. Een voorbeeld van hoe een werk in de tijd verandert, en hoe het een verhaal kan krijgen. Het toont ook de schoonheid in beschadiging en een ontroerende naïviteit.’

3. Het boek van Hilde

Waarom The Wall Street Journal een portret van Belgisch designduo Muller Van Severen brengt
© RV

Hannes Van Severen: ‘A Wild Thing van Hilde Bouchez is een onderdeel van ons huishouden, omdat het perfect onze visie vat. Boeken over design zijn vaak saai, ze focussen op vorm en op de buitenkant. Maar dit boek gaat over de binnenkant, de innerlijke kwaliteit van objecten. Zoals tapijten die in Kirgizië gemaakt worden door vrouwen die er liefde doorheen weven.’

Muller Van Severen op de agenda


– A Wild Thing, expo tijdens DesignMiami. Meridian Avenue & 19th Street, Miami Beach, van 06/12 tot 10/12.

– De bookshop van het SMAK in Gent krijgt een make-over door MVS. Opening in maart. smak.be

– De collectie en expo Fireworks komt naar België. Dat zijn tafels in email, het materiaal dat MVS nieuw leven inblies samen met Emaillerie Belge. Fireworks werd in april in Milaan voor het eerst getoond. De reeks wordt uitgebreid met nieuw werk. Van 01/02/18 tot 17/03/18, valerietraan.be

– Tijdens de designweek in april 2018 in Milaan onthullen ze onder meer een pepermolen. En het bestek waarvan ze in 2015 prototypes toonden, komt op de markt na drie jaar onderzoek. valerie-objects.com

De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.
De collectie Fireworks zal volgend jaar ook in België te zien zijn. Ze werd in april voor het eerst getoond op de designweek van Milaan.© Jef Jacobs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content