Reiswebsites zijn niet altijd betrouwbaar

© iStockphoto

Wie een reis wil boeken via het internet, wordt vaak op het verkeerde pad gezet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie en de EU-instanties voor consumentenbescherming.

De prijzen op 235 van de 352 gescreende websites – dat is ongeveer twee derde – bleken onbetrouwbaar te zijn. In een vijfde van de gevallen zijn promotieaanbiedingen in werkelijkheid niet beschikbaar.

In een derde van de gevallen is de eerst getoonde prijs niet dezelfde als de definitieve prijs. Eén op de vier websites vermeldde niet uitdrukkelijk dat de informatie over het schaarse kameraanbod in een hotel (‘nog maar 2 over’ of ‘aanbod alleen vandaag geldig’) geen betrekking had op het desbetreffende hotel, maar alleen op de eigen website.

Andere pijnpunten zijn de identiteit van de online reisbureaus en de beoordelingen door gebruikers. Zo’n 23 procent geeft nauwelijks informatie over zijn identiteit, en vier procent zelfs helemaal geen informatie. Bij één op de vijf websites bleken de beoordelingen onduidelijk of niet-transparant gepresenteerd.

Het Europese netwerk van consumentenorganisaties heeft de betrokken websites gevraagd de Europese regels na te leven. Ze moeten volledig transparant zijn en onmiddellijk de juiste prijzen aangeven. Houden de mistoestanden aan, dan riskeren ze boetes of kunnen ze voor de rechter worden gesleept.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content