Zo kies je de snelste rij aan de kassa van de supermarkt

© iStock

Boodschappen doen zou een heel stuk vlotter gaan als de wachtrijen om te betalen minder lang zouden zijn. En uitgerekend dat jij àltijd voor de traagste kiest. Dankzij deze tips zweef je voortaan in een recordtempo van de uien naar de uitgang.

Dat jager-verzamelaars destijds een hele voormiddag (of ja, dag) nodig hebben om hun woonst te voorzien van spijs en vee zou een mens kunnen denken dat we ondertussen toch al wel zodanig ver geëvolueerd zijn dat boodschappen doen niet langer dan een kwartiertje in beslag zou mogen nemen. In principe ìs dat ook zo.

Je draait gezwind met je kar om je as tot je de zuivel-, brood- en versafdeling hebt gespot, zwiert er nog wat rollen toiletpapier achteraan en houdt eventueel nog even halt bij de slagerij. Maar dan begeef je je naar de kassa’s. Waar de échte tijdrovende activiteit begint. Waar je bloed begint te koken en de binnensmondse verwensingen aan het adres van die ene voorkruiper je maag overstemmen, die toen je een bakje aardbeien in je karretje plaatste nochtans goedkeurend knorde.

Sommige mensen zeggen dat het een gave is, ‘er de snelste rij uitkiezen in de supermarkt’, maar in feite is het pure wetenschap. Omdat niet iedereen constant met zijn of haar neus in de papers zit verzamelde de New York Times de meest toepasselijke studies en de meest ervaren experts voor een lijst praktische tips.

via GIPHY

Schuif aan achter iemand met een volle boodschappenkar

Het klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het is toch de snelste oplossing zegt Dan Meyer, een voormalig wiskundeleraar die nu werkt voor Desmos, waar hij de toekomst van wiskunde, technologie en leermethoden onderzoekt.

“Elke persoon heeft een vaste tijd om hallo te zeggen, te betalen en te vertrekken”, aldus Meyer aan New York Times. Volgens zijn research duren die acties gemiddeld 41 seconden, het inscannen van een item duurt zo’n 3 seconden. Dat wil zeggen dat aanschuiven in een rij waar wat meer mensen staan die minder items in hun mandje hebben toch een onfortuinlijke keuze kan blijken. Want wanneer één persoon bijvoorbeeld honderd items wil aankopen zal dat zes minuten tijd in beslag nemen, vier mensen die elk twintig items willen aankopen laat je zeven minuten wachten.

Neig naar links

Robert Samuel is de oprichter van Same Ole Line Dudes, een New Yorks bedrijf dat voor jou in de wachtrij staat. Volgens hem zijn de meeste mensen rechtshandig, waardoor ze ook automatisch naar rechts lopen en dus eerder aan kassa’s aan de rechterkant zullen aanschuiven.

Bekijk je kassabediende

Robert Samuel schuift het liefst aan bij vrouwen omdat deze “het kassasysteem vaak het beste onder de knie hebben en het efficiëntst werken.”

Assistent-professor psychologie A.J. Marsden raadt de journalisten van de New York Times ook aan om in de gaten te houden welke kassabediende het meeste praatjes maak – en om die vervolgens te vermijden. Tenzij daar natuurlijk net weinig volk staat aan te schuiven om diezelfde reden (zie punt 1)

Bekijk de mensen voor je in de rij

Marsden zegt ook dat de mensen voor je in de rij het verschil kunnen maken. Zo zijn oude mensen vaak eenzaam en slaan ze graag een praatje met de kassabediende, hebben ze vaker problemen met hun betaalkaart of proberen ze zoveel mogelijk met zorgvuldig uitgeteld klein geld te betalen.

Maar ook wàt deze mensen kopen is van belang. Kopen ze veel verschillende dingen of bijvoorbeeld zes flessen water, vier pizza’s en twee sixpacks? Die laatste dingen worden veel sneller door de scanner gehaald dan dingen die allemaal apart gescand moeten worden – om van groenten en fruit die aan de kassa worden gewogen nog maar te zwijgen.

via GIPHY

Kies voor een enkele rij die naar verschillende kassa’s loopt

Niet alle winkels hebben deze optie, maar het is wél de snelste. Douglas E. Norton, professor wiskunde en statistiek aan de Villanova universiteit zegt dat studies altijd aangetoond hebben dat mensen drie keer langer moeten wachten op een systeem bestaande drie kassa’s met ieder hun eigen rij klanten, dan uit één rij die bediend wordt door drie kassa’s. Bovendien kan het wachten in één wachtrij ook voor psychologische rust zorgen aangezien die de keuzestress al beperkt, zegt Julie Niederhoff, assistent-professor bevoorradingsketenbeheer aan de Syracuse universiteit. Toch zijn mensen afgeschrikt door de langere rij die daardoor ontstaat, waardoor ze alsnog zullen aanschuiven bij een traditionele kassa en veel later buitenstaan, zegt ook Marsden.

Kijk uit voor rijen die gehinderd worden

Een wachtrij die de hoek omgaat bijvoorbeeld, of die aan het zicht ontnomen wordt door een reclamebord zal minder snel bediend worden, omdat de kassabediende geen zicht heeft op de invloed van het werk dat hij of zij verricht en hoeveel mensen er nog staan aan te schuiven, aldus een recente studie van Niederhoff.

Onthou! De kwelling van het wachten is grotendeels psychologisch

Wachten zit’m tot op zekere hoogte allemaal in je hoofd. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen gemiddeld de tijd die ze al wachtend in een rij hebben doorgebracht overschatten met 36%. Professor Ziv Carmon van business school Insead en professor Daniel Kahneman van Princeton toonden aan dat mensen meer bezorgd zijn om hoe lang een wachtrij is, dan om hoe snel deze zich voortbeweegt. Wanneer mensen geconfronteerd worden met een korte wachtrij die traag beweegt of een lange wachtrij die snel beweegt zullen ze toch het vaakst opteren voor de kortste , zelfs al zijn de wachttijden even lang.

via GIPHY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content