‘Ik hou wel van een challenge’: de vrouwen achter WECANDANCE

Katrin Swartenbroux
Katrin Swartenbroux Chef Lifestyle KnackWeekend.be

WECANDANCE is één van de Belgische festivals dat het grootste aantal vrouwelijke bezoekers lokt en heel wat vrouwelijke dj’s op de affiche heeft, maar ook achter de schermen hebben uitzonderlijk veel vrouwen wat in de pap te brokken. Van art direction tot soundsystem, dit zijn enkele sterke vrouwen die het kustfestival mee recht houden.

© Leyla Hesna
© Leyla Hesna

Tia Broodcoorens

Met haar bedrijf Soundsystem.be voorziet Tia Broodcoorens alle audio op WECANDANCE; van de podia tot de camping, op het terrein en in de VIP. Ze is één van de weinige vrouwen in de sector.

‘Dit is nu al het vierde jaar dat ik voor WECANDANCE werk en het is echt een bijzonder gebeuren. Er werken echt heel veel vrouwen achter de schermen aan mee – normaalgezien zie je de vrouwen enkel in de hostessenfunctie geduwd.

Het is redelijk uitzonderlijk om een vrouw tegen te komen in mijn vak, om een vrouw tegen te komen die het dan ook nog eens voor het zeggen heeft als zaakvoerder is helemaal uniek (lacht).

Na al die jaren zijn er nog steeds klanten die opmerkingen geven dat dit geen vrouwenjob is, en die de flight case bijna uit mijn handen trekken, maar ik zie niet in waarom niet? Het is zeker niet omdat we er geen aanleg voor hebben. Ik ben ook helemaal van nul moeten beginnen want ik had helemaal geen technische achtergrond; ik heb maatschappelijk werk en moraalfilosofie gestudeerd. Door zelf evenementen te organiseren en door mijn partner te leren kennen die Soundsystem net had opgestart ben ik erin gerold. Ik heb er uiteindelijk zelfs mijn job aan de Europese Commissie voor opgegeven.

Soms droom ik van een technisch team met alleen maar vrouwen – ik ben er honderd procent zeker van dat dat een succes zou zijn. Het zou vooroordelen uit de weg werken én mannen zouden zich minder als haantjes in onze omgeving gedragen en zich meer op hun job focussen in plaats van ‘die arme vrouwtjes’ het allemaal eens uit te leggen. Daar wordt iedereen toch beter van?’

© Leyla Hesna
© Leyla Hesna

Julie De Rouck

Julie De Rouck houdt zich bezig met artist handling: ze regelt de reis, het verblijf en de rider van de nationale en internationale dj’s op WECANDANCE, en zorgt er achter de schermen voor dat iedereen heeft wat hij of zij nodig heeft.

‘Wanneer ik voor WECANDANCE of één van de andere festivals waarvoor ik werk, zoals Fire is Gold of Laundry Day, een team samenstel zorg ik altijd voor een goede mix mannen en vrouwen, meestal mensen waar ik al lang mee samen werk en waarvan ik weet dat ik op hen kan bouwen. Ik ben zelf een tijdje stagemanager geweest en dat helpt me wel in mijn huidige job, omdat ik mijn team zo ook beter kan sturen omdat ik het zelf allemaal al eens gedaan heb.

Ik vind het wel fijn om op WECANDANCE met zoveel vrouwen samen te werken, dat geeft toch een bijzondere camaraderie, zeker in een sector waar je anders niet heel veel vrouwen tegenkomt. WECANDANCE is voor mij sowieso een speciaal festival omdat ik er al vanaf de eerste editie bij betrokken was.

Het is heel fijn om het festival ieder jaar te zien groeien en het voelt altijd een beetje als thuiskomen. De sfeer die hier heerst -ook achter de schermen- is uniek. Dat merk je ook aan de bezoekers: dit is geen typisch festival. Je komt hier niet enkel voor de muziek, maar ook voor het lekker eten, het decor, de cocktails,… het is geen massabijeenkomst maar echt een mooi verzorgd event.

Ik merk ook dat onze artiesten onder de indruk zijn wanneer ze hier voor het eerst komen. Dat maakt mijn job alleen maar leuker natuurlijk, wanneer ze zich sowieso al goed voelen bij het event waar ze moeten spelen.’

'Ik hou wel van een challenge': de vrouwen achter WECANDANCE
© –

Laura Praet

Laura Praet is de art director van WECANDANCE. Zij bewaart het overzicht over het esthetische aspect, werkt mee het thema uit en zorgt er samen met haar team voor dat alles er instagramworthy uitziet.

‘WECANDANCE is een festival waar de look and feel een hele belangrijke pilaar is. Ieder jaar werken we met een thema, en dat thema wordt zoveel mogelijk doorgetrokken: van de podia tot de food market tot de samenwerking met Belgische modemerken. Dat thema wordt meestal bepaald aan de hand van wat er tijdens de defilés van september getoond wordt voor de volgende zomer – op die manier past het thema ook in de tijdsgeest. ‘Desert Dreams’ was echter een thema waar Bart (Roman, mede-oprichter nvdr) al lang mee in zijn hoofd zat, en toen ik daar het moodboard voor maakte klopte het plaatje volledig.

Het is voor festivals steeds belangrijker geworden om naast muziek ook een echte beleving aan te bieden, maar voor WECANDANCE was dat altijd al het uitgangspunt. Dat ietsje extra. Een festival dat alle zintuigen prikkelt. Zo serveren we niet alleen lékker eten, maar ook eten dat er goed uitziet, in kraampjes die er goed uitzien. Onze foodpartners moeten daar dus wel een behoorlijke effort voor leveren, maar je merkt dat ze dat eigenlijk wel leuk vinden, omdat ze zo ook eens op een andere manier met hun publiek kunnen communiceren. Bovendien zorgt een mooie stand er ook voor dat mensen sneller een foto zullen trekken – dat kan ook nooit kwaad.

Omdat het festival in open lucht doorgaat, is mijn job natuurlijk behoorlijk uitdagend. Je moet rekening houden met wispelturig Belgisch zomerweer, met een ondergrond van zand en een zeewind waar je decoratie sowieso tegen bestand moet zijn. Ik vind het stiekem heerlijk om soms zo kort op de bal te moeten spelen en te anticiperen op allerlei mogelijke situaties, dat houdt me scherp. Ik hou wel van een challenge ja.’ (lacht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content