Onderzoek: Belgische modesector is nauwelijks gekend in eigen land

© Getty Images/iStockphoto

Volgens de modefederatie Creamoda kent bijna twee op de drie landgenoten geen enkel Belgisch modemerk.

Essentiel, Terre Bleue, Xandres, Caroline Biss, Bellerose, Eskimo en Mayerline: het zijn maar enkele namen van Belgische modelabels. Toch geeft bijna twee op de drie Belgen spontaan aan geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen. 84 procent zegt ook niet goed te weten welke kledingmerken nu Belgisch zijn of niet, en een vergelijkbaar aantal is te vinden voor een herkenbaar label voor kleding van Belgische makelij. Dat staat te lezen in een nieuw onderzoeksrapport van de Belgische modefederatie Creamoda en iVOX.

Test

De studie, uitgevoerd bij 2000 Belgen, bevestigt de resultaten van een bevraging van Knack Weekend en Vente-Exclusive.com vorig jaar. Toen bleek zo’n dertig procent van de consumenten niet te weten of er Belgische merken in hun kledingkast hangen, en wist zowat de helft niet dat merken als Xandres en Essentiel uit België komen.

Een door Creamoda en iVOX opgestelde lijst met kennisvragen omtrent de Belgische modesector leverde dan ook teleurstellende resultaten op. Met een gemiddeld testresultaat van 3 op 10 zakte maar liefst negentig procent van de onderzochte Belgen voor de test. Dankzij een aparte site kan het grote publiek trouwens zelf de Into Belgian Fashion-test doen.

Te duur

Ook de vorig jaar gelanceerde campagne Ik Koop Belgisch van het Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen blijkt nauwelijks bekend te zijn. Daartegenover staat dat de bijna de helft van de ondervraagde mensen de voorkeur geeft aan Belgische merken. Vooral het ondersteunen van de eigen economie en de kwaliteit van Belgische merken zijn daarbij doorslaggevende argumenten. Bovendien associeert de overgrote meerderheid Belgische mode met stijl, draagbaarheid en duurzaamheid.

Volgens het onderzoek is 36 procent van de Belgen bereid een hogere prijs te betalen voor Belgische mode. Net op dat laatste vlak worstelen Belgische labels echter met hun imago. Ruim zeven op de tien respondenten zegt dat die labels te duur zijn om Belgisch te kopen. Een vergelijkbaar aantal noemt het aanbod gewoon te beperkt.

Mannen versus vrouwen

In de marge van het onderzoek peilden Creamoda en iVOX ook naar de houding van de Belgen tegenover mode in het algemeen en naar hun winkelgedrag. Een opvallende vaststelling daarbij is dat mannen nauwelijks onderdoen voor vrouwen inzake het belang van er altijd tiptop uit te zien (56 versus 65 procent) en de zorg voor een outfit waarin alles op elkaar afgestemd is (51,5 versus 61 procent). Grotere verschillen betreffen de interesse in mode ( 18 versus 42 procent) en het inspelen op speciale gelegenheden als een moment om een nieuwe outfit te kopen (54 versus 82 procent).

Over het algemeen gaat bijna vier op de tien Belgen minstens een keer per maand shoppen, en geven we maandelijks gemiddeld 65 euro uit aan kleding voor onszelf. De meest aangevinkte reden om te gaan shoppen is een tijdelijk prijsvoordeel: meer dan zestig procent rekende de soldenperiode, kortingen en promoties tot zijn top 3.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content