Nike, The North Face en Adidas spreken zich uit tegen Amerikaanse terugtrekking uit klimaatakkoord

. © Dino

Nadat Amerikaans president Donald Trump bekend maakte dat de Verenigde Staten zich zullen terugtrekken uit het klimaatakkoord van Parijs volgde een stortvloed aan reacties. Ook lifestylemerken spraken zich openlijk uit tegen de beslissing van Trump en zeggen zich nog steeds te engageren voor de waarden waar het klimaatakkoord voor staat.

Nog voor Trump zijn beslissing definitief maakte zonden een paar tiental Amerikaanse CEO’s hun president een open brief, waarin ze hem adviseerden het akkoord ter harte te nemen. Volgens onder meer Google, Gap, Levi Strauss en Tiffany’s zou het klimaatakkoord niet alleen het milieu en de levenskwaliteit, maar ook de economie ten goede komen.

‘Zouden gevecht tegen klimaatopwarming net moeten leiden’

Nu de Trump-administratie toch beslist heeft om zich terug te trekken uit het in 2015 afgesloten akkoord stromen de reacties binnen, ook uit de lifestylewereld. “Actie ondernemen tegen klimaatverandering is goed voor de komende generatie ontdekkers en goed voor ons bedrijf – om een waardige concurrent te blijven en om onze outdoor playgrounds te beschermen”, schrijft CEO van The North Face Arne Arens in een statement. “We blijven ons inzetten, in ons eigen bedrijf en daarbuiten, om de doelstellingen van het klimaatakkoord te verwezenlijken, om te streven naar een globale economie die klimaatopwarming beperkt.”

Andere Amerikaanse outdoorbedrijven zoals Keen en Lowa zijn evenmin spreken over de zet van hun president. “Climate change is real“, kopt een persbericht van Keen. “Amerika zou net het globale gevecht tegen klimaatverandering moeten leiden, niet zich eruit terugtrekken. Hoewel deze administratie blijft argumenteren dat klimaatactie slecht zou zijn voor de economie zijn de meeste Amerikaanse bedrijven, waaronder Keen, het daar niet mee eens.”

Peter Sachs van Lowa draaide niet om de hete brij in een e-mail aan Footwearnews. “Wanneer je als president een beslissing maakt die indruist tegen de wetenschap, de mening van verschillende congresleden van beide partijen, de mening van verschillende globale bedrijven waaronder bedrijven uit de energiesector Ć©n de mening van bijna 200 presidenten, eerste ministers, koningen en koninginnen van over heel de wereld, dan mag je wel eens gaat kijken naar de competenties van die president, naar zijn vermogen om weloverwogen beslissingen te maken en zijn algemene mentale welzijn.”

‘Het is onze collectieve verantwoordelijkheid’

Ook sportmerk Adidas stuurde een persbericht de wereld in. “GeĆÆnspireerd door ons geloof dat we via sport de kracht hebben om levens te veranderen, zien we het als onze verplichting om zaken te doen op een verantwoordelijke en duurzame manier”, luidt het bij het bedrijf. Ze benadrukken hun inzet om duurzame producten te produceren, zoals hun Better Cotton of Adidas x Parley-produclijnen en zeggen dat ze dit zullen blijven doen, ongeacht de beslissing van president Trump. “We zullen blijven op zoek gaan naar nieuwe manieren om een meer verantwoordelijk bedrijf te worden.”

Nike en Under Armour zeggen beiden diep teleurgesteld te zijn.

Nike gelooft dat klimaatverandering een serieuze globale bedreiging vormt en dat we wereldwijd onze industriĆ«le systemen en economieĆ«n radicaal moeten hervormen om een groei-economie met lage uitstoot te bewerkstelligen”, aldus een statement van het sportswearbedrijf. “We zullen ons blijven inzetten om de kernwaarden van de American Business Act on Climate Change Pledge te verwezenlijken, waaronder het invoeren van 100% hernieuwbare energie in alle Nike-faciliteiten wereldwijd tegen 2025, deelnemen aan de U.S. Department of Energy’s Better Buildings Challenge en blijvend onderzoek voeren naar innovatieve en geavanceerde materialen.”

Kevin Plank, oprichter en CEO van Under Armour deed een duit in het zakje: “Klimaatverandering blijft onze planeet, onze steden en onze economie bedreigen. We moeten dit serieus nemen. Duurzaamheid heeft altijd deel uitgemaakt van het Under Armour-DNA. Het is inherent aan hoe we leven en werken en het is essentieel voor het milieu. Als een bedrijfsleider die jobcreatie belangrijk acht ben ik het oneens met de beslissing van Donald Trump om de Verenigde Staten terug te trekken uit het klimaatakkoord van Parijs. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om Moeder Aarde te beschermen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content