Jong talent lanceert eigen collectie met MOAM en Zalando: ‘We maken geen onderscheid tussen high en low culture’

© MOAM
Jorik Leemans
Jorik Leemans Journalist

Vijf Europese modestudenten werkten een half jaar samen aan een eigen modelijn. Daarbij werden ze nauwgezet ondersteund door tal van internationale ontwerpers en het Nederlandse modeplatform MOAM. ‘We willen een podium bieden aan de nieuwe generatie.’

‘Ik ga alle afstudeershows van de Europese modeacademies af. Thuis bekijk ik daarbovenop foto’s van de collecties die ik niet live kon zien. Deze groep sprong er meteen uit.’

Aan het woord is de Nederlandse Martijn Nekoui, oprichter van modeplatform MOAM. Uit meer dan 250 internationale modestudenten selecteerde Nekoui samen met compagnon Frans Ankoné vijf beloftevolle designers. Vijf intense maanden lang mochten deze jonge ontwerpers aan een eigen collectie werken met de hulp van internationaal gerenommeerde coaches en kledinggigant Zalando. Op donderdag 8 maart stelden ze de het eindresultaat voor aan de pers.

Om in deze tijd statements te durven maken, vertelt veel over jou als designer.

Martijn Nekoui, oprichter MOAM

Voor de vierde keer ondertussen koppelt het project daarmee jong creatief geweld aan grote namen uit de mode-industrie. ‘We willen een podium bieden aan de nieuwe generatie door ze te laten samenwerken met iconische ontwerpers’, legt Nekoui uit. ‘Van Victor & Rolf tot Walter van Beirendonck.’

Jong talent lanceert eigen collectie met MOAM en Zalando: 'We maken geen onderscheid tussen high en low culture'
© MOAM

De vijf gelukkige alumni zakten van over heel Europa af naar Amsterdam om er in een eigen atelier te werken. Naast de Belgische Robbie van Mierlo van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, haalden de Britse Rose Danford-Phillips (Royal College of Art), Française Catherine Le Thérisien (École de la Chambre Syndicale de la Couture), de Italiaanse Maximiliano Ruelas (Polimoda) en Roos Boshart van de Den Haagse Royal Academy of Art de selectie.

‘In deze tijd van digitalisering en globalisering zie je dat er heel veel mogelijkheden zijn’, verklaart Martijn Nekoui zijn keuze. ‘Om juist in die tijd heel artistiek en creatief te zijn en statements te durven maken, vertelt veel over jou als designer. En dat zag je bij deze vijf. Ze hadden allemaal een duidelijk visie op wat mode volgens hen moet zijn.’

Chimaera

Als symbool voor hun lijn kozen de jonge makers voor de chimaera, een mythologisch wezen dat samengesteld is uit delen van verschillende dieren en zo een supervorm krijgt. Een mooie metafoor voor de collaboratie. ‘Vijf maanden geleden kenden ze elkaar nog niet en hebben ze hun familie, vrienden, huis en school achtergelaten om een half jaar samen in Amsterdam te wonen’, benadrukt de MOAM-oprichter. ‘De ene designer begon met schetsen, de ander maakte de stuks, en iemand anders zorgde voor de print. Zo zijn ze echt samen tot een collectie gekomen.’

De sjaal met chimaera is verkrijgbaar op Zalando.
De sjaal met chimaera is verkrijgbaar op Zalando.© MOAM

Naast oog voor ontwerp, hielden de makers ook rekening met de ecologische voetafdruk van hun silhouetten. ‘In deze tijd moet iedereen natuurlijk zijn steentje bijdragen aan een beter milieu en dan is het niet meer dan logisch dat ook deze collectie daar rekening mee houdt’, knikt Nekoui. ‘De mode-industrie is een heel vervuilende sector. De groep heeft daarom bekeken hoe ze oude materialen konden recyclen en upcyclen om zo bij te dragen aan een betere wereld’, klinkt het nobel.

Het was voor MOAM de eerste en meteen ook laatste samenwerking met Zalando, daar het project met verschillende merken wil samenwerken. ‘Het was een hele mooie brug om na drie succesvolle Nederlandse edities nu ook internationaal uit te slaan’, verklaart Nekoui. ‘Zalando maakt mode die heel toegankelijk voor een breed publiek. Bij MOAM maken we geen onderscheid tussen de zogezegde highenlow culture. We willen gewoon dat iedereen met elkaar samenwerkt binnen de modesector. Er is geen onderscheid: mode is creativiteit en creativiteit is MOAM.’

Het is natuurlijk bijzonder als jonge designer dat er naast die eigen collectie ook drie stuks verkocht zullen worden met jouw naam erop.

Martijn Nekoui

Ideale visitekaartje

Niet alleen maakten de designers couturestukken, maar ook drie prêt-à-porter-items: een T-shirt, trui en sjaal met daarop hun chimaera. ‘Het is natuurlijk heel bijzonder als jonge designer dat er naast die eigen collectie ook drie stuks verkocht zullen worden met jouw naam en logo erop’, glimlacht de designer. ‘Het is het ideale visitekaartje.’

‘We geven deze jongeren niet alleen veel kennis en info maar breiden ook hun netwerk, portfolio en zichtbaarheid uit. In het verleden is het project dan ook al zeer succesvol gebleken: mensen die kunnen werken bij Ann Demeulemeester, aan de slag kunnen in New York of een eigen label starten. Dat is natuurlijk niet alleen mogelijk dankzij MOAM, want ze hebben allemaal ongelooflijk veel talent.’

In de huidige versie zal het project na deze vierde lichting ophouden. ‘Het is de laatste keer dat vijf jonge designers zolang gaan samenwerken’, aldus Nekoui. ‘Maar we hebben nog heel wat mooie projecten in het verschiet. We gaan onder meer verschillende exposities houden en aan het einde van dit jaar lanceren we een nieuwe collectie met een van de grootste ketens ter wereld.’ To be continued, dus.

De ontwerpers en hun modellen.
De ontwerpers en hun modellen.© MOAM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content