Herlees: 20 jaar Marni – ‘Geen bubbels maar bloemen’

© GF / STEFANO GALUZZI

Ter ere van het twintigjarig bestaan van Marni kon Knack Weekend ontwerpster Consuelo Castiglioni en dochter Carolina twee jaar geleden interviewen. Dat publiceren we vandaag graag opnieuw, nu zij vandaag haar vertrek heeft aangekondigd.

“Ik heb geen zin in een feest.” Consuelo Castiglioni viert de twintigste verjaardag van Marni, het modelabel dat ze samen met haar man oprichtte, niet met bubbels maar bloemen. Partyplanner is haar dochter Carolina. Knack Weekend sprak met moeder en dochter.

Er zijn weinig merken zo moeilijk in woorden te vatten als Marni. Het is zelfrelativerend en toch ernstig. Eclectisch en toch direct herkenbaar. Soms schijnbaar ontoegankelijk en toch draagbaar. Desondanks is het Italiaanse label al jaren een favoriet van hen die erover schrijven : modejournalisten. Voor veel vrouwen die de modeshows in Milaan volgen, is een bezoek aan de outlet store van Marni, waar oude, afgeprijsde collecties van het merk worden verkocht, een van hun vaste én eerste uitstapjes. Tegen het einde van de week is de winkel zo goed als leeggeroofd. Daaruit kunnen we een aantal dingen afleiden. Dat een stuk van Marni niet in de kast moet blijven uit vrees bestempeld te worden als ‘van vorig seizoen’. Dat zelfs de meest kieskeurige en geoefende shoppers een zwak hebben voor de afwerking en eigenzinnigheid van het merk. En dat ook een modejournalist niet vies is van een koopje.

Marni is opgericht in 1994, door Consuelo Castiglioni en haar man Gianni. Zij is artistiek directeur van het merk, hij de CEO. Het koppel heeft twee kinderen, Carolina en Giovanni, die ook in het familiebedrijf werken. De laatste jaren treedt vooral Carolina meer op de voorgrond, als gezicht en woordvoerster van het merk. Een hele opluchting voor haar persschuwe moeder, die zich liever in haar atelier schuilhoudt. “Ik ben blij dat Carolina dat nu af en toe van me overneemt”, zegt Consuelo. “Ik ben heel verlegen, dat is nu eenmaal mijn karakter. Ik wil liever dat mijn werk voor zich spreekt. Marni is ontworpen voor een zelfbewust iemand met een gesofisticeerde stijl die zich niet laat leiden door modetrends, maar kleren ziet als een manier om zich uit te drukken. Ik leg daarom niet graag een beeld op.”

Is dat de reden waarom u, in tegenstelling tot veel andere modehuizen, geen reclame maakt?

Carolina : We willen dat onze klanten de stukken kiezen die zij mooi vinden, en niet omdat we hen via reclame een beeld opleggen van hoe het er zou moeten uitzien. Maar goed, ik zeg niet dat we nooit met een campagne zullen komen.

Hoe ontstaat een collectie?

Consuelo : Ik begin altijd met de research naar een stof of materiaal. Al die verschillende texturen, kleuren en prints fascineren me enorm. Het is de essentie van mijn werk. Ze benadrukken de vorm van een kledingstuk of geven er een heel nieuwe betekenis aan. Mijn perfectionisme drijft me om te blijven onderzoeken, maar mijn instinct is mijn designtool. Ik werk heel intuïtief.

Gaat u anders te werk voor de heren?

Consuelo : Mijn aanpak voor de damescollecties is persoonlijker. Ik kan zelf dingen passen, wat ik ook doe, terwijl we eraan bezig zijn. Als een vrouw die voor een vrouw ontwerpt, kan ik zeggen wat werkt en wat niet. Ik zal bijvoorbeeld nooit iets ondraagbaars of heel uitdagends in de collectie steken. Verleiding is voor mij niet iets waarmee je pronkt. Het komt van binnen, als een uitdrukking van innerlijke kracht.

U beschouwt mode als een reflectie van de tijdgeest. Wat zegt deze najaarscollectie over de tijden waarin we leven ?

Consuelo : De collectie is een samensmelting van het artisanale en het industriële, van functionaliteit en couture. Die creatieve spanning tussen het primitieve en gesofisticeerde is eigen aan Marni. Het is onze wereld, maar nog meer dan anders.

STERK KOPPEL

U bent opgegroeid in de modewereld. Hoe hebt u dat ervaren ?

Carolina : Ik heb, in mijn ogen, een heel normale jeugd gehad. Mijn ouders kunnen hun privé- en zakelijke leven goed gescheiden houden. Als ze thuis zijn, praten ze bijna nooit over Marni. Ik heb echt bewondering voor de manier waarop ze het aanpakken. Als dochter kijk ik op naar het koppel dat ze zijn, als werknemer naar de manier waarop ze samen Marni hebben gemaakt tot wat het vandaag is. Ze zijn heel complementair : mijn vader doet de zakelijke kant, mijn moeder het creatieve. Ik herinner me nog goed de eerste show die ze hier gaven, in ons hoofdkwartier in Milaan, en de spanning die er toen backstage hing. Ik moet toen een jaar of dertien geweest zijn. Het was de eerste keer dat ik besefte dat ze geen gewone job hebben.

Wat zijn de voordelen van een designer-moeder ?

Carolina : Nu zie ik er de voordelen van, maar toen ik een tiener was, vond ik het verschrikkelijk. Als je vijftien bent, wil je alleen maar dragen wat de anderen dragen. En niet een speciale outfit die door je moeder is samengesteld (lacht). Tegenwoordig draag ik alleen nog Marni. Ik mix graag stukken uit verschillende collecties, telkens met één statementstuk. Als ik een jeans met T-shirt aanheb, zal ik dat bijvoorbeeld combineren met een speciale kraag of broche. Ik ben ook grote fan van de nieuwe Trunkhandtas. Die is simpel, elegant en gemakkelijk om te dragen. Ik heb er een in oranje en een in elektrisch blauw.

Consuelo : Die tas is ook een van mijn favorieten. Het model is geïnspireerd op wielerkleding. Ik ben verzot op fietsen. Ik neem in Milaan vaak de fiets om boodschappen te doen.

Op wie lijkt Carolina het meest ?

Consuelo : Ze is echt een mengeling van ons twee : ze is down-to-earth en heeft een neus voor zaken, net als haar vader, maar met mijn nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen.

Alle Castiglioni’s hebben een functie in het bedrijf. Hoe verloopt die samenwerking ?

Consuelo : We zijn een hechte familie en wisselen voortdurend ideeën uit.

Carolina : We komen bijvoorbeeld elke dag samen om te lunchen. Dat is al zo van zo lang ik me kan herinneren.

Consuelo : We spenderen uiteraard ook vrije tijd samen, weg van het werk, want dat is belangrijk voor ons, als familie.

Welke raad hebt u haar gegeven op haar eerste dag ?

Consuelo : Blijf altijd jezelf. Gebruik je hoofd. En volg je eigen ideeën en niet die van een ander.

Had u verwacht om in het familiebedrijf te stappen ?

Carolina : In het begin niet. Na mijn opleiding in het kunstonderwijs wilde ik film studeren. Ik heb toen een jaar in Londen gewoond, maar daar besefte ik dat ik toch het liefst van al voor Marni zou werken. Ik was 23 toen ik in het bedrijf van mijn ouders ben begonnen : eerst op de commerciële afdeling, daarna als inkoper van accessoires bij retail, en nu als directeur van marni.com en speciale projecten, zoals het Salone di Mobile en ons verjaardagproject. Ook mijn broer werkt intussen voor Marni. Hij heeft een jaar voor human resources gewerkt, een jaar op de financiële afdeling en binnenkort verhuist hij weer. Zo kan hij alle onderdelen van het bedrijf leren kennen.

Worden jullie voorbereid om de zaak over te nemen ?

Carolina : Daar is het echt veel te vroeg voor.

Consuelo : Carolina is zeer actief betrokken bij alle activiteiten van het merk, niet alleen als directeur van marni.com, maar ook, zoals ze al zei, als verantwoordelijke voor de speciale projecten van Marni. Het lijkt me logisch dat ik de scepter aan haar zal doorgeven : ze is mijn dochter en ze is opgegroeid met Marni. Ze heeft de essentie en waarden van het merk met de pap- lepel meegekregen. Ik hou van de open manier waarop ze in dialoog gaat en haar visie op het merk geeft. Ik vertrouw op die visie om me op de hoogte te houden van waar de jongere generaties vandaag mee bezig zijn.

IN DE BLOEMETJES

Hoe hebt u Marni de afgelopen twee decennia zien veranderen ?

Consuelo : We zijn enorm gegroeid, waardoor je niet meer bij elk onderdeel emo- tioneel betrokken bent. Maar ik heb het grote geluk, en de enorme vrijheid, om in een familiebedrijf te werken. Het is iets kostbaars, onbetaalbaar bijna. Het geeft me de vrijheid om te creëren, omgeven door mensen die me steunen en afschermen. Omdat we ook zelf de productie in handen hebben, moet ik nooit genoegen nemen met minder dan perfect. Waar kan zoiets nog ?

Carolina : Het moet tegenwoordig ook allemaal sneller en groter. We zijn een nichemerk, en we willen die niche graag vergroten, maar het is niet de bedoeling om de grote massa aan te spreken.

Wat is voor u het hoogtepunt van uw carrière ?

Consuelo : Ik spreek liever niet over hoogtepunten. Marni is organisch gegroeid, en dat zie je, denk ik, het is eigen aan de beeldtaal van het merk. Ik hoop dat ik kan blijven doen wat ik nu doe.

Carolina : Ik zou zeggen de opening van onze eerste shop in Londen, in 2000. Dat was toch een belangrijk moment voor het merk, mama. Of, persoonlijk dan, de lancering van onze website. De meeste e-shops verkochten toen enkel accessoires, maar wij wilden een echte winkel met vooral prêt-à-porter. Iedereen zei dat het niet zou werken, omdat je niet kunt passen, maar we hebben het tegendeel bewezen.

Hoe wilt u het digitale verhaal van Marni blijven uitbreiden ?

Carolina : We zijn bezig met een analyse, zodat we een goed zicht hebben op het digitale landschap. We zijn ons ervan bewust dat we op dat vlak een stap achter de andere merken staan, maar we nemen liever de tijd om te kijken wat echt bij ons past en een versterking voor onze bestaande kanalen zou kunnen zijn. Voorlopig doen we verder met de onlinemedia die we hebben, zoals onze website, Facebookpagina en blog. Zo hebben we de communicatie zelf in handen en kunnen we het niveau hoog houden.

Hoe gaat u de verjaardag van het label vieren ?

Consuelo : Ik heb geen zin in een traditioneel feestje. En het DNA van Marni is veel te complex om nog maar na te denken over iets statisch, of zelfs iets groots of pompeus. Dat zou ingaan tegen de experimentele, levendige natuur van onze wereld en de eigenzinnigheid van onze stijlkeuzes. Carolina heeft daarom een project uitgewerkt dat een jaar lang zal duren, met evenementen over de hele wereld. We beschouwen het als een niet-feestelijk feest. Het project heeft de naam Prisma gekregen, omdat het de verschillende zijden van het merk belicht. Het eerste evenement, een bloemenmarkt, gaat van start op 21 september, op dezelfde dag als onze show, hier in Milaan, waar alles voor ons begonnen is.

Waarom een bloemenmarkt ?

Consuelo : Omdat ik houd van de vitaliteit en energie die ze uitstralen, omdat ze ruiken naar de lokale cultuur, en omdat ze zo mooi en kleurrijk zijn.

Carolina : Ik deel die passie voor bloemen met mijn moeder. De markt zal toegankelijk zijn voor iedereen, en niet alleen voor mensen uit de modewereld. Je kunt er bloemen en planten kopen, maar ook limited edition items van Marni, zoals schorten en stoelen in metaal en pvc, die speciaal voor dit evenement zijn gemaakt en waarvan de opbrengst gaat naar het goede doel. Het event vindt plaats op een zondag, in het Museo del Bambino di Milano. Samen met het kindermuseum organiseren we ook workshops. Je kunt er echt met de hele famiglia naartoe.

Wat staat er verder nog op de agenda ?

Carolina : Begin volgend jaar verhuizen we de bloemenmarkt naar Hongkong. Daarna trekken we naar Tokio voor een bazaar met stukken uit het Marni-archief. In mei zijn we in Venetië voor de Biënnale, om onze sterke band met de kunstwereld te benadrukken, en we sluiten af in New York, in september 2015.

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content