Jesse Brouns

Begint de marathon van fashion weeks enigszins in mineur?

De fashion weeks staan voor de deur, maar tal van modehuizen trekken hun show weg uit New York. Daarnaast beslissen een aantal merken om hun heren- en damescollecties samen te tonen. ‘Dat is zelden een goed idee.’

Deze maand slaat de modekaravaan opnieuw haar tenten op, na een korte zomerbreak. De marathon van fashion weeks begint, enigszins in mineur, in New York. Een handvol klinkende namen vertrekt dit seizoen naar Parijs, of is al vertrokken: Rodarte en Proenza Schouler verplaatsten hun shows naar de coutureweek, in juli. Thom Browne en Joseph Altuzarra debuteren over enkele weken in Parijs.

Ook Ralph Lauren verlaat Manhattan: hij ontvangt dit seizoen in zijn eigen garage, ergens op Long Island.

De marathon van fashion weeks begint, enigszins in mineur

New York krijgt in ruil zowel Tom Ford als Rihanna terug. En Calvin Klein blijft een blockbuster om naar uit te kijken: het debuut van Raf Simons, vorig seizoen, was volgens de meeste maatstaven een triomf.

Deze zomer liet Simons de door minimalist John Pawson ingerichte, pala-tiale winkel van Calvin Klein op Madison Avenue integraal kanariegeel schilderen. Dat had niemand zien aankomen.

Londen krijgt straks het eenmalige bezoek van twee kleppers: Tommy Hilfiger, met een see now, buy now spektakel, en Emporio Armani. Milaan wordt spannend. De mannenweek aldaar is recent anemisch. Nogal wat belangrijke merken bundelen hun mannencollecties nu samen met de dames. Dat is zelden een goed idee: zo’n gemengde show duurt logischerwijze twee keer zo lang, en in de mode lijkt twintig minuten bijna altijd een eeuwigheid.

Het gevolg is wel dat de damesweek nu goed volgepropt zit. Na Gucci tonen dit seizoen ook Jil Sander, Missoni en Etro jongens en meisjes samen. Bij Jil Sander treden Lucie en Luke Meier aan als ontwerpers. Bij Roberto Cavalli debuteert de getalenteerde Paul Surridge. Hij vervangt de blondgekrulde Noor Peter Dundas. Goed nieuws.

Parijs herschikt dit keer een aantal middelgrote kanonnen. Olivier Lapidus neemt Lanvin bij de lurven: de messen van de critici worden nu al geslepen. Natacha Ramsay-Levi begint bij Chloé, Clare Waight Keller bij Givenchy. Waight Keller onthulde afgelopen zomer al een teasercampagne, zonder kleren, maar wel met een stel schattige poesjes. Geloof ons: Givenchy wordt miauw!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content