Al 130 jaar een trendsetter

In 130 jaar is er voor Auping tegelijkertijd verrassend veel en verrassend weinig veranderd. Het verrassend vele zorgt voor een rijke en boeiende geschiedenis. Het verrassend weinige duidt erop dat de beddenmaker van bij het begin een richting inslaat die toen al ‘future proof’ blijkt op vlak van comfort: van 1888 tot nu bedient Auping de veeleisende, bewuste consument.

Het ontstaan van Auping in 1888 is te danken aan veeleisende klant nummer 1. Nu ja, veeleisend: het Sint Geertruiden Gasthuis in Deventer klopt aan bij smid Johannes Auping. Of hij geen hygiënisch alternatief kan ontwikkelen voor de doorweekte strozakken waarop patiënten hun ziekte moeten uitzweten? Auping vlecht staaldraad, spant die op in een ijzeren kader en creëert daarmee de best geventileerde bedbodem van het moment. Al snel volgt veeleisende klant nummer 2: het Burgerziekenhuis van Amsterdam plaatst een behoorlijk order en geeft daarmee het jonge bedrijf een duwtje in de rug.

Tien jaar later, in 1898, mag Auping al bedden leveren aan het Paleis op de Dam ter gelegenheid van de kroning van koningin Wilhelmina. Dat doet de merknaam geen kwaad, want gaan gekroonde hoofden niet voor het grootste comfort?

Al 130 jaar een trendsetter

Met app in bed

Het principe van de spiraalbodem is 130 jaar later nog steeds hetzelfde. “Natuurlijk vinden we nog verbeteringen. Sinds 1961 spannen we de spiraal bijvoorbeeld niet langer in de lengte, maar in de breedte”, zegt productontwikkelaar Geert Doorlag. Die kwartdraai zorgt voor een grotere stijfheid van de bedbodem, wat ook toelaat dat die in de hoogte verstelbaar en dus nog comfortabeler wordt. “De nieuwste innovatie op dat vlak is Connect, een app waarmee je de positie van je verstelbare bedbodem kunt instellen via je smartphone.”

In 1998 krijgt de spiraalbodem het gezelschap van de boxspring, vooral op prijs gesteld door hotels en door wie luxe zoekt. In die categorie is de majestueuze Kiruna sinds 2005 het absolute topmodel.

Het geheim van het comfort zit binnenin elke matras.

Doorlag: “Zowel op vlak van techniek als materiaalkeuze zijn we steeds op zoek naar verbeteringen. Onze klanten eisen het allerbeste, wij doen dat ook. Het geheim van het comfort zit binnenin elke matras: Auping stelt die samen met zo veel mogelijk pocketveren en zo weinig mogelijk latex of schuim.” 80% van de matras is lucht. Als je weet dat een gemiddelde persoon tijdens het slapen een 33 cl lichaamsvocht verliest, is een goede ventilatie geen kwade zaak.

Al 130 jaar een trendsetter

“Auping maakt vijf types matrassen, waarbij de regel geldt: hoe dikker, hoe luxueuzer. Er zit comfort in elke laag”, zegt Doorlag. “Extra comfortabel wordt het met een matras op maat, waarbij we verschillende zones, zoals schouders en heupen, zo samenstellen dat je in een ideale slaaphouding ligt. Een tip: let op de keuze van je hoofdkussen. Het heeft weinig zin een bijzondere schouderzone te voorzien als je een te groot kussen kiest waardoor je dieper in je bed ligt.”

Al 130 jaar een trendsetter