50 tinten wit: is de make-upindustrie onderhuids racistisch?

© Getty Images/iStockphoto
Joppe De Campeneere
Joppe De Campeneere Content Creator voor Wel Jong Niet Hetero

Mannen of vrouwen met donkere huidskleur moeten vandaag nog steeds veel moeite doen om de juiste make-up te vinden terwijl dat voor lichter getinte mensen veel gemakkelijker gaat. Waar loopt het mis?

Make-upmerken lanceren voortdurend nieuwe producten: van de ene op de andere dag zijn volledig nieuwe gamma’s plots online of in stores beschikbaar. Leuke tijden voor de mensen die er van houden zichzelf op te maken, maar niet voor iedereen: vrouwen en mannen met donkerdere huidskleuren worden nog veel te vaak over het gebronsde hoofd gezien. Een issue dat misschien triviaal lijkt, maar geworteld zit in een veel grotere problematiek.

Representatie is belangrijk

Toen YSL Beauty vorige week een nieuwe foundation aankondigde op de officiële Instagrampagina, voegden ze er in de caption trots aan toe dat er een kleurenmatch is voor iedereen. Alleen: het donkere gedeelte van de collectie leek een beetje afwezig, om niet te zeggen quasi onbestaande. Van de 22 kleuren die nu aangeboden worden, zijn er welgeteld vier die zouden werken voor bruine of lichtbruine huid. Slechts één was echt donker te noemen. Met een kleine berekening komen we dus op een totaal van zeventien tinten wit en slechts vijf kleuren voor donkerdere huid. Als merk kan je dat in 2017 niet verantwoorden.

Zeventien tinten wit en slechts 5 kleuren voor donkerdere huid. Als merk kan je dat in 2017 niet verantwoorden.

Representatie is belangrijk. Jezelf terugvinden in series, reclamecampagnes of make-upproducten is voor veel mensen een doodgewone zaak. Niet voor iedereen. Heel veel merken denken niet aan donkerder getinte klanten. Zeker niet in eerste instantie. Af en toe worden na verloop van tijd nieuwe kleuren aan een lijn van foundation of concealers toegevoegd, als een soort bisnummer dat er alleen komt omdat voldoende mensen lawaai maken online. Moeten ze daar genoegen mee nemen?

Eindeloos mixen en matchen

Merken worden zich de laatste tijd meer en meer bewust van het belang van inclusiviteit, maar daar eindigt het niet. Wij vroegen bij enkele Belgische beautylovers met een kleurtje naar hun ervaringen op vlak van foundation, en niemand gaf ons een volledig positief antwoord. Vaak moeten ze online op zoek naar een juiste match omdat er wel merken zijn die ‘hun kleur’ verkopen maar die niet in België verkocht worden. Het resultaat? Veel gokken, dure verzendingskosten en hopen dat de kleur er in real life ook oké uit ziet, want testen kunnen ze niet.

Wat we ook regelmatig te horen kregen: meisjes en jongens die twee verschillende kleuren van dezelfde foundation moeten kopen om te kunnen mengen en zo wél een shade match te krijgen. Een ander probleem ligt bij de kleurenselectie in winkels. Betaalbare merken als L’Oréal hebben effectief foundations in kleuren die iedereen – van heel licht tot heel donker – kan dragen, maar ketens als Kruidvat of Di bieden de lichtste of donkerste kleuren vaak niet aan in de winkel. Voor mensen die het niet zo breed hebben maar toch met cosmetica willen experimenteren is dat een serieuze streep door de rekening. Niet iedereen kan zich verschillende foundations of torenhoge verzendingskosten veroorloven.

Mensen die het niet zo breed hebben maar toch met cosmetica willen experimenteren zijn de dupe: niet iedereen kan zich verschillende foundations veroorloven.

Onderhuids racisme

Ook make-upartiesten weten niet altijd wat aanvangen met een donkergekleurde schoonheid in hun stoel. Naomi Van Hauwermeiren staat af en toe model voor fotografen. Zij vertelde aan ons dat haar meermaals werd gevraagd of ze haar eigen producten mee kon brengen naar de set, en het misschien nog zelf kon aanbrengen ook. Voor de zekerheid. Make-upartiesten zouden zichzelf pas die titel mogen geven als ze kunnen bewijzen met alle huidtypes en -kleuren te kunnen werken. En dat blijkt vaak een hindernis te zijn. In opleidingen make-up wordt doorgaans heel weinig meegegeven rond etnische modellen, waardoor people of colour ook daar de ongelijkheid letterlijk in het gezicht gewreven krijgen.

Gelukkig zijn er enkele merken die het wel snappen en hun best doen om een zo uitgebreid mogelijke bevolkingsgroep te bereiken. Wij maakten een tijdje terug al een opsomming van enkele merken die weten waar ze mee bezig zijn en er een punt van maken diversiteit te omarmen en niet uit te sluiten, zoals het hoort.

Niet alleen bleke mensen dragen make-up, niet alleen bleke mensen hebben nood aan goeie foundations voor verschillende huidstypes, niet alleen bleke mensen kopen nieuwe producten.

Het is belachelijk dat je als vrouw of man met een kleur in 2017 nog steeds zo veel moeite moet doen om de juiste producten te vinden terwijl dat voor lichter getinte mensen zo veel makkelijker gaat. Niet alleen bleke mensen dragen make-up, niet alleen bleke mensen hebben nood aan goeie foundations voor verschillende huidtypes, niet alleen bleke mensen kopen nieuwe producten.

Het feit dat er nog steeds zo’n beperkt aanbod is voor donkere huidskleuren is een klein maar pijnlijk bewijs van alledaags, onderhuids racisme waar we soms niet de vinger op kunnen leggen. Witte mensen, en dus ook hun huidskleur, zijn nog steeds de norm, ook al willen we graag geloven dat dat niet het geval is. Er bestaat een regenboog aan huidskleuren out there, daarvan kan je niet zomaar het donkere spectrum negeren. Een regenboog is pas een regenboog als hij alle kleuren omvat, niet enkel de lichte tinten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content